Pages

Jom Kita Berkawan

Monday 5 May 2014

Modul Latih Jururawat Berhadapan Kanak-kanak Autisme Akan Dibincang - Rohani


PUTRAJAYA, 23 April (Bernama) -- Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata modul bagi melatih jururawat untuk berhadapan dengan kanak-kanak autisme akan dibincangkan antara kementeriannya dengan Kementerian Kesihatan.

Beliau berkata penyediaan modul itu akan dibantu oleh 'Autisme Speaks' iaitu sebuah organisasi Autisme berpusat di New York yang banyak membantu negara-negara lain mengenai autisme.

"Perkara tersebut dibincangkan semasa pertemuan saya dengan mereka di New York, Amerika Syarikat Mac lepas," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penutupan Seminar Antarabangsa Autisme 2014 (ISAM 2014) di sini hari ini oleh isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor.

Beliau berkata modul tersebut adalah antara pelan tindakan awal kementerian bagi memupuk kesedaran mengenai kepentingan intervensi awal terhadap kanak-kanak autisme.

Katanya kementerian juga akan mendapatkan kerjasama badan bukan kerajaan (NGO) relevan dan ibu bapa yang mempunyai anak autisme untuk mencari mekanisme terbaik bagi membantu kanak-kanak tersebut.

Rohani berkata untuk memantapkan lagi pelan tindakan kerajaan, kementerian akan membuat perbandingan dengan negara lain dan pelan yang dibuat akan setaraf dengan pelan negara-negara lain.

Sementara itu, dalam ucapannya, Rohani berkata ketika ini terdapat sebanyak 8,493 orang atau kanak-kanak dikategorikan menghidap "Autism Spectrum Disorder' (ASD) berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

"Kementerian akan menggiatkan usaha untuk menggalakkan lebih banyak keluarga mendaftarkan anggota keluarga mereka yang kurang upaya termasuk autisme dan ASD," katanya.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment