Pages

Jom Kita Berkawan

Friday 6 June 2014

Profesionalisme, kesabaran jururawat dihargai

ARKIB : 02/06/2014
Mohamad Hasan (tengah) bersama Dr. Jaafar Che Mat (depan,empat dari kiri) serta sebahagian kakitangan dan jururawat ketika hadir Majlis Sambutan Hari Jururawat dan Majlis Makan Malam Peringkat Hospital Tuanku Jaafar Seremban, malam kelmarin.-utusan/Abd Razak Aid
SEREMBAN 1 Jun - Peranan jururawat tidak boleh dipandang enteng kerana mereka adalah tenaga profesional yang menjadi barisan hadapan dalam memberi rawatan kepada pesakit.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kerjaya sebagai jururawat yang berkhidmat kepada masyarakat dihargai kerana memerlukan komitmen, kesabaran dan tahap profesionalisme tinggi dalam mengendalikan sebarang kes."

"Peranan sebagai jururawat yang terpaksa melayan kehendak pesakit tidak hanya terhenti di situ sahaja malahan mereka juga berdepan dengan ahli keluarga pesakit yang kadangkala mencabar tahap toleransi jururawat.

"Tetapi saya yakin tahap profesionalisme yang ditonjolkan oleh jururawat amat tinggi dan saya berharap supaya terus meningkatkan lagi tahap perkhidmatan yang baik dan tahap toleransi serta kesabaran dalam menjalankan tugas," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Sambutan Hari Jururawat dan Majlis Makan Malam Peringkat Hospital Tuanku Jaafar Seremban dekat sini malam semalam.

Yang turut hadir pada majlis berkenaan, Pengarah Hospital Tuanku Ja’afar Seremban, Datuk Dr. Jaafar Che Mat dan Pengerusi Kelab Kejururawatan hospital berkenaan, Erni Sabirin.

Dalam perkembangan lain, Mohamad dalam ucapannya turut memaklumkan kerajaan sedang berusaha untuk menyediakan hospital awam di kawasan Nilai ekoran kepadatan penduduk.

Untuk itu katanya, kerajaan negeri telah menghantar dua cadangan kepada kerajaan Pusat iaitu sama ada penubuhannya di bawah penyeliaan Kementerian Kesihatan atau Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

"Kita juga turut bercadang membangunkan program Klinik Pakar Bergerak yang mana beberapa buah karavan dengan kelengkapan mesin rawatan mata, pergigian dan penyakit umum disediakan.

"Perkhidmatan ini akan diberikan keutamaan kepada penduduk luar bandar kerana kita mahu semua penduduk berpeluang mendapat khidmat dan kepakaran dalam rawatan," katanya.

sumber: UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment