Pages

Jom Kita Berkawan

Thursday 7 August 2014

Robot bantu jururawat

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad@utusan.com.my


Barisan penyelidik UniMAP bersama dua prototaip robot bantu jururawat.

Keadaan wad di hospital yang dipenuhi pesakit terutamanya hospital kerajaan merupakan satu pemandangan biasa.

Kehadiran pesakit yang terlalu ramai biasanya menyebabkan jururawat yang bertugas tidak 'menang tangan'.

Pastinya, tugas-tugas yang perlu dilakukan oleh mereka juga kian bertambah dan sekali gus mampu mengurangkan keberkesanan kerja akibat kepenatan.

Untuk mengatasi masalah tersebut, sekumpulan penyelidik dari Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), mencipta robot yang berfungsi sebagai pembantu kepada jururawat.

Menurut salah seorang penyelidik Fakulti Kejuruteraan Mikroelektronik, UniMAP, Azrul Ahmad, robot berkenaan dicipta khas bagi mengekori jururawat dan bertugas sebagai pembantu untuk membawa barangan kegunaan mereka.

"Jika diperhatikan hari ini, kita biasa melihat jururawat membawa alatan hospital daripada yang besar sehinggalah kepada pelbagai jenis ubat-ubatan.

"Kesibukan mereka membawa segala peralatan tersebut menjadikan perhatian dan layanan terhadap pesakit berkurangan dan merosot," katanya.

Beliau ditemui pada di Pameran Teknologi, Ciptaan dan Inovasi Antarabangsa (ITEX) 2012 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), Kuala Lumpur baru-baru ini.

Jelas Azrul, keupayaan robot tersebut mengekori jururawat dalam lingkungan jarak yang tertentu amat berkesan untuk membantu penjawat awam tersebut melaksanakan tugasan dengan baik.

Dikenali sebagai Robot Pengekor Jururawat (nurse following robot) ia berbeza dengan robot pembantu yang sedia ada kini.

Robot yang sedia ada kini hanya mengikuti garisan yang telah ditetapkan dalam sistemnya, manakala Robot Pengekor Jururawat mampu bergerak bebas 360 darjah dan mengikuti jururawat ke mana sahaja.

Malah, robot tersebut direka untuk membawa segala keperluan seorang jururawat bermula daripada ubat-ubatan, fail pesakit serta gajet-gajet perubatan.

Kelajuannya juga boleh dikawal oleh jururawat berdasarkan jarak di antara jururawat dan robot.

Selain itu, robot itu sengaja direka berbentuk silinder bagi memudahkan mengesan pergerakan seorang jururawat dari segenap arah.

Malah, robot itu turut dilengkapi stesen untuk tujuan mengecas bateri serta sebagai kawasan rehat sesebuah robot.

Robot tersebut juga mampu mengingati laluan ke stesennya andai sumber kuasa semakin menurun ia akan bergerak secara automatik ke stesen untuk mengecas atau apabila tidak lagi diperlukan oleh jururawat.

Rekaan saiz dana beberapa ciri-ciri penting adalah mengikut standard kegunaan yang biasa dalam tugas-tugas seorang jururawat.

Robot ini juga amat berpotensi untuk dipasarkan dan menurut kajian yang dilakukan, terdapat hampir 137 hospital kerajaan di seluruh negara. Oleh itu , setiap hospital mampu memiliki robot tersebut dalam masa lagi tiga tahun.

Malah, 40 peratus hospital kerajaan ini juga mampu memiliki lebih daripada satu robot malah ada yang mampu memiliki sehingga enam ke sembilan buah.

Dengan perkembangan teknologi robotik di negara ini , robot berkenaan dilihat sebagai pencetus kepada usaha menghasilkan lebih banyak lagi teknologi yang serupa yang lebih canggih dan mampu menjimatkan kos.

SUMBER: FORUM PARAMEDIK

No comments:

Post a Comment