Pages

Jom Kita Berkawan

Saturday 23 August 2014

Terima lebih 1,500 kes sehari


KEADAAN di hadapan Jabatan Kecemasan dan Trauma, Hospital Kuala Lumpur (HKL) agak tenang pada pagi itu. Cuma, kelihatan orang lalu-lalang dan kadangkala diselang seli dengan individu yang mahukan rawatan sama ada datang bertongkat atau disorong atas kerusi roda.

Tiba-tiba, suasana tenang itu dikejutkan dengan sebuah ambulans yang meluru ke pintu masuk jabatan tersebut. Lantas, seorang pesakit diturunkan menggunakan pengusung.

Pesakit itu kelihatan tidak sedar manakala mimik muka ahli keluarga terdekat menunjukkan kerisauan melampau selain menahan air mata daripada terus deras mengalir ke pipi.

Lelaki malang tersebut diperiksa tahap keseriusan yang dialami oleh kakitangan yang sudah siap sedia di situ. Sebaik keputusan dibuat, pesakit baharu itu lantas dibawa ke pintu masuk kod merah.

Sebanyak tiga kali deringan loceng dibunyikan menyebabkan petugas-petugas di zon tersebut terutama doktor bergegas ke zon kritikal tersebut yang menempatkan pesakit tadi.

Walaupun banyak kes kecemasan seperti kemalangan ngeri boleh menyebabkan orang awam panik, namun bagi Pembantu Perawatan Kesihatan, Muhammad Amin Zahari, 27, situasi seperti itu sudah menjadi kebiasaan yang perlu ditempuh setiap hari.

Bertugas sejak tiga tahun lalu, pengalaman yang dilaluinya bukan calang-calang. Bahkan, dia pernah melihat keadaan mangsa kemalangan sangat teruk sehingga otak terkeluar.

Biarpun tujuan asal bekerja di situ semata-mata mahu mendapatkan pekerjaan stabil dalam sektor kerajaan, Amin kini menggangap pekerjaannya lebih sebagai satu tanggungjawab.

Dibuka 24 jam sehari, jabatan tersebut menerima kes kecemasan dan trauma lebih 1,500 kes sehari dengan anggaran antara 13 hingga 20 kes yang melibatkan kes tikam, bunuh dan seumpamanya. Kes-kes sebegitu akan dirujuk terus ke wad resustasi.

DERINGAN loceng menandakan terdapat kes kecemasan baharu di wad merah kerap berbunyi.


Bertugas pada hari perayaan seperti Aidilfitri juga tiada masalah bagi Amin. Tambahan pula, kes-kes kecemasan diterima tanpa mengenal waktu.

“Kes-kes melibatkan kemalangan sangat kurang, mungkin jalan raya lenggang. Tetapi, banyak pula kes-kes pesakit yang mengalami serangan jantung, strok dan darah tinggi,” kata Amin yang sudah biasa dengan persekitaran hospital lantaran ibu bapanya pernah bekerja di Hospital Kajang, Selangor.
Barangkali ramai yang makan makanan yang memudaratkan kesihatan terutama individu yang memiliki sejarah penyakit kardiovaskular.

Perasaan gementar 

Seorang lagi petugas yang bertugas sebagai jururawat, Nor Syuhada Abu Bakar turut menunjukkan reaksi wajah yang tenang dan bersahaja tatkala ditanya mengenai perasaan berdepan situasi ngeri atau cemas.

Dia mengakui ketika mula-mula berdepan dengan situasi tersebut ada sedikit gementar tetapi selepas beberapa bulan bertugas, ia menjadi seperti rutin harian.

“Biasanya saya akan melakukan pemeriksaan tahap kesedaran dan tahap kritikal sesuatu kes sebelum pesakit ditempatkan mengikut zon yang sesuai,” jelas wanita berusia 26 tahun yang berasal dari Terengganu itu.

Menurut Pengarah Jabatan Kecemasan dan Trauma, Prof. Datuk Seri Dr. Abu Hassan Asaari Abdullah, 55, jabatan tersebut menggunakan sebuah sistem yang dipanggil Triage.

Sistem itu mula diperkenalkan pada tahun 1993 ketika Dr. Abu Hassan dilantik sebagai pengarah jabatan tersebut. Sistem tersebut diguna pakai di seluruh dunia dengan sedikit penyesuaian mengikut negara dan dalam masa sama menepati standard antarabangsa.

Di HKL, setiap pesakit yang dihantar ke jabatan kecemasan akan dikenal pasti sebelum ditempatkan ke zon merah, kuning atau hijau.

Zon merah adalah untuk kes-kes kritikal yang menyaksikan pesakit tidak boleh menunggu dan rawatan pantas diberikan. Kuning pula dikenali sebagai kawasan kes separa kritikal manakala pesakit yang boleh menunggu mengikut giliran ditempatkan di zon hijau.

Setiap unit katil penjagaan rapi di zon merah dilengkapi dengan sebuah kelengkapan yang menggunakan konsep ergonomik. Ia dicipta oleh Dr. Abu Hassan pada tahun 1995 yang membolehkan petugas perubatan berdiri pada satu tempat untuk mencapai semua peralatan perubatan.

Keadaan cuaca

Di zon kuning pula menempatkan pesakit-pesakit yang separa kritikal dan tidak boleh berjalan. Berdinding warna kuning, suasana di situ agak tenang dengan kekerapan pergerakan pesakit keluar masuk agak kerap.

Di zon hijau pula, keadaannya seperti sebuah kaunter klinik dengan pesakit menanti giliran untuk dirawat oleh doktor bertugas.
AMIN menganggap tugasnya di Jabatan Kecemasan dan Trauma HKL lebih sebagai suatu tanggungjawab.


Bagaimanapun, untuk pesakit asma yang memerlukan bantuan pantas, sebuah wad dikenali Asthma Bay disediakan.

“Wad ini selalunya bergantung pada keadaan cuaca. Serangan penyakit asma boleh menyerang ketika waktu sejuk dan sebagainya,” kata pegawai perubatan siswazah HKL, Dr. Wan Nor Aida Wan Mohd. Shukor, 27.

Tambahnya, pesakit boleh terus mendapatkan rawatan tanpa perlu menunggu. Zon hijau juga memiliki Sistem Pengendalian Sakit iaitu membolehkan pesakit yang sedang menunggu mendapat rawatan serta-merta seperti mendapatkan ubat, membalut luka atau menggunakan kemudahan kerusi roda.

Selain datang terus ke pintu hadapan Jabatan Kecemasan dan Trauma HKL, orang awam boleh membuat panggilan ke talian 999 terlebih dahulu sama ada untuk mendapatkan perkhidmatan ambulans atau mendapatkan langkah-langkah kecemasan yang boleh dilakukan di rumah.

Di dalam bilik yang menempatkan enam buah kubikal telefonis, terdapat antara tiga hingga empat orang jururawat dalam satu-satu masa bersedia menjawab hampir 200 panggilan sehari.

Tiada panggilan palsu kerana semua panggilan yang diterima telah ditapis dan ditentukan kesahihan sebelum disambung ke unit panggilan cemas jabatan tersebut.

“Di sini, setiap waktu adalah sama. Tidak ada waktu tenang tanpa panggilan kecemasan. Masalah terlebih dahulu cuba diselesaikan melalui talian telefon.

“Jika tidak berjaya atau rawatan kecemasan diperlukan segera, ambulans akan dihantar,” kata penyelia pusat panggilan, Rozita Ajis, 42.

Secara purata, sebanyak 30 peratus panggilan adalah kes trauma seperti kemalangan manakala 70 peratus lagi untuk kes-kes kecemasan dan perubatan yang memerlukan rawatan pantas.

Ambulans akan dihantar ke lokasi panggilan yang dikesan menggunakan Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS) dengan sasaran ambulans sampai ke lokasi dalam tempoh 15 minit.

“Tetapi, kelewatan ambulans tiba ke lokasi tetap berlaku. Kadangkala mencecah lebih setengah jam disebabkan kesesakan jalan raya,” sampuk Dr. Abu Hassan.

Tambah Pembantu Perawatan Kesakitan HKL, Tuan Mansor Tuan Hussian, pemandu ambulans selalunya berdepan masalah mencari lokasi terutama melibatkan kemalangan jalan raya.

Masalah terjadi apabila pemanggil yang menyaksikan kemalangan telah beredar sebelum ambulans sempat sampai ke lokasi kejadian. Sukar untuk membuat panggilan susulan untuk bertanya tempat yang tepat.
Selain itu, pemanggil warga asing yang tidak fasih berbahasa Melayu mahupun Inggeris sering menyumbang kesulitan kepada mereka. Lazimnya, pemandu ambulans menerima fakta atau maklumat yang bercanggah.

Ketika mula-mula Dr. Abu Hassan menerajui jabatan tersebut, ia hanya sebuah unit dalam organisasi dengan keluasan ruang sebesar 4.6 meter persegi. Kini, keluasannya membesar hampir 10 kali ganda.
Selain itu, jabatan tersebut turut menangani pesakit yang mempunyai penyakit mental. Terdapat sebuah bilik khas disediakan untuk mereka menunggu.
PUSAT panggilan 999 di Jabatan Kecemasan dan Trauma menerima hampir 200 panggilan kecemasan dalam sehari.


Kes rujukan 

“Pernah berlaku sebelum ini, seorang pesakit mental telah membakar bilik ini. Sehubungan itu, ia kini dipasang bahan yang lebih selamat,” ujar Dr. Abu Hassan sambil menunjukkan ke arah dinding yang diperbuat daripada bahan yang lembut dan kukuh.

Ruang itu turut dilengkapi dengan kamera litar tertutup, tingkap bercermin manakala pintu dilengkapi dengan kunci yang menggunakan sistem kata kunci.

Banyak juga kes-kes di hospital-hospital swasta dan kerajaan lain dirujuk terus ke jabatan tersebut disebabkan kepakaran para doktor yang terdapat di situ.

Bagaimanapun, menurut Dr. Abu Hassan, panggilan telefon untuk memberitahu pemindahan pesakit perlu dibuat terlebih dahulu.

“Sesiapa sahaja boleh datang ke jabatan kecemasan. Kami tidak pernah menolak pesakit,” kata Dr. Abu Hassan tatkala ditanya mengenai kriteria pesakit yang layak ke jabatan itu.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment