Pages

Jom Kita Berkawan

Thursday 12 March 2015

Hospital di Sarawak perlu lebih ramai jururawat terlatih


09 Mac 2015 12:03 AM


DR. JERIP SUSIL (tengah) disambut untuk merasmikan Forum Pelajar Kejururawatan Antarabangsa Keenam dan Persidangan Pelajar Kejururawatan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) di Kuching, kelmarin.

KOTA SAMARAHAN 8 Mac – Hospital di negeri ini masih memerlukan lebih ramai jururawat terlatih bagi memberikan perkhidmatan penjagaan kepada pesakit.

Menurut Menteri Muda Kesihatan Awam, Datuk Dr. Jerip Susil, keperluan tersebut diharap dapat diatasi dengan adanya graduan ijazah dan diploma yang bakal tamat latihan tidak lama lagi.

Katanya, kerajaan dan pihak swasta melatih jururawat memastikan mereka mempunyai kelayakan diiktiraf agar perkhidmatan diberikan kepada rakyat berada pada tahap yang cemerlang.

“Jururawat mahir ini boleh dilatih sama ada mereka dalam Unit Penjagaan Rapi (ICU) atau di wad ortopedik kerana dua bahagian ini amat memerlukan jururawat terlatih,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Forum Pelajar Kejururawatan Antarabangsa Keenam dan Persidangan Pelajar Kejururawatan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Keenam di universiti tersebut semalam.

Yang turut hadir, Naib Canselor Unimas, Prof. Datuk Dr. Mohamad Kadim Suaidi, Pengerusi penganjur, Rose Nanju, Dekan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Prof. Dr. Ahmad Hata Rasit dan Ketua Penolong Jururawat Unimas, Prof. Dr. Zabidah Putit.

Forum dua hari yang bermula semalam itu dihadiri 800 peserta yang terdiri daripada pelajar tempatan, Thailand, Indonesia, China, Singapura dan Maldives.

Tambahnya, penggunaan tek­no­logi baharu juga merupakan cabaran kepada jururawat.

“Sehubungan itu latihan secara berterusan adalah amat penting agar dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran. Jururawat harus bersedia menghadapi cabaran ini agar pesakit yang memerlukan dapat dirawat dengan baik,” jelasnya.


SUMBER: UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment