Pages

Jom Kita Berkawan

Sunday 15 May 2016

Tidak pernah berhenti berbakti – Tokoh jururawat

13 Mei 2016 12:57 AM

PUZIYAH KHALID (kanan), Katipah Awang (tengah) dan Elizabeth Vijaya

PUZIYAH KHALID (kanan), Katipah Awang (tengah) dan Elizabeth Vijaya Raghavan menunjukkan sijil penghargaan masing-masing yang diterima di Putrajaya, semalam. BERNAMA

PUTRAJAYA 12 Mei – Cabaran untuk meyakinkan masyarakat Orang Asli agar menerima perkhidmatan kesihatan pada sekitar tahun 1970-an merupakan antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan oleh penerima Tokoh Jururawat (Komuniti) 2016, Puziyah Khalid.

Ditempatkan di kawasan pedalaman ketika usia muda dan masih anak dara, Puziyah, 62, pada ketika itu tidak mengenal erti penat lelah bagi meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai kepentingan penjagaan kesihatan.

“Semasa awal tahun 1970-an, perubatan dan kesihatan adalah perkara baharu yang terlalu asing bagi masyarakat Orang Asli. Mereka lebih rela mati daripada mendapat perkhidmatan daripada pegawai kesihatan.

“Di kawasan yang daif dan tidak mempunyai segala kelengkapan ini, saya berazam untuk terus memperjuangkan isu kesihatan dalam kalangan penduduk Orang Asli walaupun sering dicemuh dan di­serang hanya kerana cuba me­rawat para penduduk,” katanya ketika ditemui pemberita selepas maj­lis Sambutan Hari Jururawat Dunia di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Anugerah disampaikan oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S.Subramaniam.

Menurut Puziyah yang menamatkan perkhidmatan kerajaan sebagai Ketua Jururawat di Kedah pada tahun 2014, beliau amat tidak menyangka khidmat baktinya selama 37 tahun untuk kesihatan masyarakat mendapat pengiktiraf­an tertinggi peringkat negara.

Selain Puziyah, dua lagi tokoh jururawat yang diraikan dalam majlis berkenaan adalah Tokoh Jururawat (Pendidikan) 2016, Elizabeth Vijaya Raghavan dan Tokoh Jururawat (Perkhidmatan) 2016, Katipah Awang.

Sumber --- UTUSAN AMALYSIA

No comments:

Post a Comment