Pages

Jom Kita Berkawan

Sunday 2 March 2014

Kerana gaji doktor Filipina jadi jururawat

ARKIB : 05/08/2005

MANILA 4 Ogos - Kira-kira 6,000 doktor di Filipina sedang belajar menjadi jururawat bagi membolehkan mereka mendapat pekerjaan bergaji tinggi di luar negara.

Setiausaha Kesihatan Filipina, Francisco Duque berkata, angka tersebut merupakan satu peningkatan berbanding 2,000 tahun lalu.

Katanya, perkembangan tersebut merupakan ancaman kepada sistem penjagaan kesihatan dan satu pasukan bertindak telah ditubuhkan bagi mengkaji kesannya.

Pasukan tersebut mengkaji peruntukan undang-undang yang mewajibkan doktor Filipina berkhidmat di negara ini terlebih dahulu untuk tempoh sekurang-kurangnya tiga atau empat tahun sebelum dibenarkan bekerja di luar negara.

``Saya fikir masalah sebenar adalah penghijrahan keluar para doktor. Kami ada ramai jururawat pada masa sekarang, lebih daripada memenuhi kekosongan yang ada, tetapi doktor ramai yang meletakkan jawatan,'' kata Duque.

Seorang doktor yang bekerja di hospital kerajaan hanya mendapat gaji sebanyak 25,000 peso sebulan (RM1,650), dan mereka boleh mendapat gaji RM29,600 sebulan jika bekerja sebagai jururawat di luar negara.

Malah peguam, akauntan dan jurutera di negara tersebut turut mendaftarkan diri untuk mendapat latihan sebagai jururawat memandang permintaan yang tinggi dari Eropah, Amerika Syarikat, Asia Barat dan Singapura untuk profesion itu. - AFP

Sumber: utusan.com.my

1 comment: