Pages

Jom Kita Berkawan

Tuesday 2 February 2016

Jururawat antara mangsa korban terbaharu kes denggi




SEREMBAN - Seorang jururawat dan ahli perniagaan menjadi korban terbaharu kes denggi di negeri ini sekaligus menjadikan jumlah korban meningkat kepada tiga kes dalam tempoh sebulan.

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan Dr Abdul Rahim Abdullah berkata, kedua-dua mangsa meninggal dunia di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) minggu lalu.

"Mangsa kedua berusia 34 tahun dan merupakan seorang jururawat telah meninggal dunia selepas sehari mendapatkan rawatan pada 23 Januari lalu akibat kegagalan organ selepas menghidap denggi.

"Manakala mangsa ketiga pula merupakan seorang lelaki berusia 63 tahun yang juga ahli perniagaan meninggal dunia pada 24 Januari lalu ketika mendapatkan rawatan di HTJS dan siasatan mendapati mangsa mengalami simptom kejutan denggi,"katanya.

Dr Abdul Rahim berkata, sejak awal tahun ini sehingga 28 Januari lalu, pihaknya merekodkan sebanyak 374 kes denggi berbanding 181 kes bagi tempoh sama tahun lalu.

"Ini menunjukkan peningkatan sebanyak 93.8 peratus dan Seremban mencatatkan kes denggi paling tinggi diikuti daerah Tampin, Kuala Pilah dan Jempol.

"Sehubungan itu saya nasihatkan masyarakat supaya jangan padang remeh mengenai perkara ini dan segera mendapatkan rawatan di klinik kesihatan berhampiran jika alami simptom denggi," katanya.


--- SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment