Pages

Jom Kita Berkawan

Tuesday 22 October 2019

Lulusan ILKKM boleh kerja swasta jika tiada tawaran kerajaan selepas 12 bulan

Tarikh kemaskini: 22/10/2019


IPOH, 22 Okt -- Lulusan Institut Latihan Kesihatan Kementerian Kesihatan (ILKKM) yang tidak menerima sebarang tawaran kerja daripada kerajaan dalam tempoh 12 bulan selepas tamat pengajian boleh berkhidmat dengan pihak swasta.

Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata berdasarkan peraturan sedia ada, seseorang lulusan ILKKM itu perlu kembali berkhidmat dengan kerajaan jika menerima tawaran kerja.

"Kalau dalam masa 12 bulan mereka tidak menerima tawaran kerja termasuk secara kontrak, maka mereka dibebaskan daripada peraturan itu (untuk berkhidmat dengan kerajaan).

"Sebelum 12 bulan pun, mereka dah boleh mohon tempat lain, tapi jika mereka bekerja dan dapat tawaran daripada kerajaan maka mereka kena berkhidmat dengan kerajaan bagi tempoh empat tahun," katanya.

Beliau bercakap dalam sidang media selepas merasmikan penutupan Konvokesyen 2019 Institut Latihan Kementerian Kesihatan di ILKKM Sultan Azlan Shah di sini Isnin.

Mengenai lantikan secara kontrak lulusan ILKKM, tanpa menyatakan jumlah terlibat, Dr Lee berkata lepasan tahun 2017 telah berjaya ditawarkan pekerjaan.

"Untuk lepasan tahun 2018 dan 2019, kita akan cuba serap secara kontrak pada tahun depan. Ini bukan sahaja untuk pembantu perubatan, tetapi lain-lain termasuk jururawat dan pembantu farmasi," katanya.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment