Pages

Jom Kita Berkawan

Sunday 20 October 2019

Terima kasih misi!

13 Mac 2019

Gambar seorang jururawat membantu mangsa rebah yang tular di media sosial. - Facebook Rudy Syareme Sheriffudin

TINDAKAN pantas seorang jururawat membantu seorang lelaki yang secara tiba-tiba rebah ketika menunggang motosikal dipuji netizen.

Tular sekeping gambar di media sosial memaparkan seorang lelaki terbaring di atas jalan raya dan dibantu jururawat.

Gambar itu dimuat naik di Facebook Rudy Syareme Sheriffudin.

Menerusi statusnya,"Cik jururawat berjaya membantu dan menyelamat nyawa seorang lelaki yang menunggang motosikal tiba-tiba rebah dan tidak sedarkan diri dalam kejadian di persimpangan Lebuh Sungai Pinang, Pulau Pinang jam 8.30 malam tadi," katanya.

Kata Rudy, kejadian itu berlaku secara tiba-tiba di persimpangan jalan dan mendorong orang ramai membantu mangsa serta mengawal aliran trafik sementara menungggu ketibaan ambulans.

"Bayangkan lelaki itu tiba-tiba rebah, menggeletar satu badan dengan mata putih terbeliak ke atas dan tidak sedarkan diri... panik!

"Namun tindakan pantas jururawat membantu, memberi bantuan kecemasan awal sangat dipuji. Mangsa tidak dikenal pasti identiti itu telah sedar dan dikejarkan ke hospital.

"Terima kasih kepada cik jururawat kerana membantu," katanya.

Sementara itu, netizen, Nor Wanie menyokong tindakan jururawat itu malah menggalakkan orang ramai yang memiliki pengetahuan asas bantuan kecemasan boleh hulurkan bantuan sekiranya berdepan dengan kecemasan.

Kata Kasih Zalikha, mengamalkan semangat bekerjasama dan sukarela adalah sikap terpuji apabila membantu tanpa mengira perbezaan bangsa.

-- SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment