Pages

Jom Kita Berkawan

Sunday, 6 October 2019

Jururawat Misteri Penyelamat Di RNR Tapah


Saya nak kongsi cerita saya sebab saya nak sangat jumpa nurse yang dah tolong kami sekeluarga...
Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Pos saya ni sesuai untuk kaum ibu..tapi klu kaum bapa yang ada pengalaman pun boleh kongsi...Tak mau cerita sedih tau nanti TT reyau..Siapa kat sini ada pengalaman bersalin yang istimewa sikit..

Saya nak kongsi cerita saya sebab saya teringin sangat nak berjumpa dengan seseorang..Bukan nak buat apa,nak ucap terima kasih saja..nak peluk pun ada juga.. Begini kisahnya. pada tahun 2015 saya mengandungkan anak yang bongsu. Seronok sangat bila scan doktor bagi tau 99.9% gegirl sebab saya dah ada dua lelaki. Jadi saya rancang nak balik bersalin di Kulim Kedah, rumah mak..jadi pada 04.11.2015 suami pun hantar saya balik kampung kebetulan saya mmg dah dapat MC sebulan dari doktor, klu ikit arahan kena rest in bed..Bila balik hari tu sampai di RNR Tapah selatan, kami berhenti makan dan sembahyang. 

Lepas tu suami kata nampak macam jem ja jalan...Tapi kami truskan jugak..mmg jem sungguh. Dari pukul 3 sampai pukul 7 mlm kereta mmg slow sngt atas jalan. Saya tgk ada penumpang bas yg turun dari bus, langkah divider dan pergi kencing..Anak2 saya pun nak kencing, husben suruh kencing dlm botol sja sbb tak tahan. Kami mmg tak nampak langsung exit ke utara..pelik jugak. Jadi kami singgah ke stesen minyak dan tanya jln nak balik ke utara. Orang kat stesen minyak cakap kena patah balik..Allah saya dah rasa lain macam dah. Bila patah balik kami sampai semula ke RNR Tapah Selatan..

Saya suruh husben tanya seorang lelaki ni sbb tgk plat keta dia penang..Lelaki tu cakap kami mmg kena tidoq sini dah sebab semua exit ke utra di tutup sbb ada lori gas leaking di Gopeng...Allah..tak tau nak cakap apa dah..tetiba wife lelaki tu dtg pada saya dan tnya klu2 saya ni dah cukup hari..Saya kata belum, baru 37 minggu tapi ada juga rasa sakit sikit2. Lepas tu dia minta nk pegang perut dan bagi tau kata dia ni misi ( midwife )..Saya kata pegang la misi...Lepas tu dia bagi tau, ehh kak ni dah ada contraction bila2 masa boleh bersalin..Alamak suami saya dah gelabah dah..dengan jln still lagi jem. Dia kata takpa2 kak tunggu sini saya call ambulance..Dia pun tolong call ambulance. 

Dalam 20 minit ambulance sampai dia terus papah saya naik mabulan dan sempat dia pesan pada driver jgn bawa laju sgt sbb husben saya dan anak2 follow dari belakang. Saya tak sempat nak ucap terima kasih pun pada misi tu...dari hospital Tapah saya dihantar ke hospital Teluk Intan dan lebih kurang pukul 12 sampai , pukul 1.20 pagi saya selamat lahirkan anak perempuan saya. Saya bleeding lepas bersalin dan terpaksa terima satu beg darah sebab hb tingal 7 saja..makanya dari nak 02 tadi jadila 08...glamer pulak sbb doktor2 asyik dok sebut kes RNR Tapah...Saya rasa macam hari tu Allah hantar malaikat tolong saya...klu tak ada misi tu tak tau macam mana la saya hari tu, silap2 terberanak dkt RNR Tapah tu..klu la ada jodoh nak sangat saya jumpa misi tu..nak sangat ucap terima kasih banyak2...
Pn. Nor idrus
________________________________

P/S: Seperti yang di inbox kpd admin.....
Kpd Jururawat yang tersebut kalau terbaca catatan ini boleh PM admin ya...
Kpd kawan2 semua tolong share sehingga nurse yang disebut akak ni tampil. Besar harapan akak ni untuk berjumpa dengan si nurse berhati mulia ni.

Dulu Jururawat Kini Usahawan

Dulu merawat kini usahawan

Oleh Abie Abdullah
wanita@hmetro.com.my


Ibu yang paling kuat ‘menghalang’ apabila wanita muda ini menyatakan hasratnya untuk berhenti kerja sebagai jururawat dan memberi fokus kepada dunia perniagaan. Ibu terlalu bimbang dia kehilangan kerjaya yang sudah hampir enam tahun dilakukannya. Bahkan seboleh-bolehnya si ibu tidak mahu dia meninggalkan jawatan sebagai kakitangan kerajaan.

Dia sendiri pun berbelah bahagi, apatah lagi tempoh bertugas itu sudah membuatkannya ‘sayang’ untuk meninggalkan pesakit dan rakan sejawat di hospital kerajaan. Bagaimanapun, keputusan perlu dilakukan kerana minatnya terhadap dunia perniagaan sangat mendalam selain hasrat untuk mengubah nasib keluarga.

Nor Azila Mohamad Azmi, 30, mengakui ketika masih bergelar jururawat, masa seng­gangnya banyak diluangkan dengan mencari peluang bisnes sehingga ia terbabit dalam sebuah perniagaan MLM. Masanya terpaksa dibahagikan antara karier dengan bisnes.

“Saya tidak mempunyai ramai kawan ketika bertugas di hospital kerana masa saya sangat terhad. Tiada masa untuk lepak bersama rakan walaupun mereka sering mengajak keluar sama-sama, karaoke atau sebagainya,” katanya.

Namun ketika bisnes semakin berkembang, Nor Azila terpaksa melepaskan jawatan ‘merawat’ pesakit demi mengejar impiannya.

“Saya belajar banyak mengenai bisnes dan kehidupan. Pernah saya memanjat tingkat satu hingga lapan di jabatan kerajaan untuk mengedar risalah. Walhal ketika itu saya sedang hamil enam atau tujuh bulan.

“Saya juga pernah buat ‘kerja gila’ berkampung empat hari di kawasan pedalaman Sabah di Tambunan, meredah Sungai Kalimantan selama empat jam demi menemui prospek MLM dan sebagainya.

“Ditolak mentah-mentah adalah perkara biasa bagi orang bisnes dan itu yang membuatkan saya semakin kental untuk lebih berjaya.

“Saya sedar keadaan ekonomi masyarakat Melayu yang jauh ketinggalan dan itu yang menambahkan lagi semangat saya untuk memajukan diri serta orang ramai dalam mempertingkatkan tahap ekonomi masing-masing.

“Saya terpaksa membuat pinjaman untuk memulakan bisnes MLM itu, tetapi saya tidak menyesal kerana itu adalah pelaburan untuk ilmu,” kata Nor Azila yang bertemu suaminya ketika terbabit dalam perniagaan multilevel itu.

Menurutnya, dia beruntung dipertemukan dengan Hairul Anuar Zainuddin, 31, kerana ‘kepala’ mereka sehaluan dalam bidang sama. Mereka sepakat untuk mempunyai produk sendiri.

“Suami adalah tulang belakang saya dalam bisnes. Tanpa sokongan, doa dan restu dia, mungkin saya tidak sampai ke tahap hari ini,” kata ibu kepada dua cahaya mata, Nur Zara Sophea, 4, dan Nur Adellia Uzma, 2.

Menurut Azila yang boleh dihubungi menerusi laman web www.secretcorrea.com, beliau bersyukur kerana jerih payah selama lebih setahun membina jaringan bisnes dan meyakinkan ejen serta stokis dengan Secret Correa membuahkan hasil.

Selepas bertahun dalam MLM, mereka berdua kini berbangga dengan kewujudan syarikat SC Global Resources Sdn Bhd. Hairul Anuar yang dulu bekerja sebagai pegawai kerajaan kini bergelar pengarah operasi di syarikat mereka yang ditubuhkan Oktober 2014.

SC Global Resources bermula dengan produk pertama, losyen kurus sejuk, Secret Correa. Ia losyen sejuk pertama di Malaysia untuk membantu memecahkan lemak.

Menurut usahawan muda ini, idea menubuhkan syarikat sendiri tercetus ketika lawatannya ke Seoul, Korea dua tahun lalu. Nor Azila yang juga dikenali dalam kalangan ejen dan pengikut sosial medianya sebagai CPA (Cik Puan Azila), ketika itu dia melihat kebanyakan orang Korea terutama wanita berbadan langsing.

“Saya teringat orang Malaysia yang tidak begitu. Lalu tercetus idea membantu wanita negara ini untuk kelihatan cantik dan kurus dengan mudah. Biasanya losyen kurus ini panas dan pijar, kadang-kadang boleh merengsakan kulit.

“Produk kami dihasilkan daripada formula teknologi Korea dan dikilangkan di Malaysia dan Kementerian Kesihatan,” katanya yang menjual 7,000 hingga 10,000 botol Secret Correa sebulan.

Wanita kelahiran Pantai Remis, Perak ini bersyukur dengan pencapaian syarikatnya yang baru berusia setahun. Ia bukan saja satu kejayaan baginya, malah dapat membantu ejen menambah pendapatan selain merealisasikan impian wanita untuk tampil langsing.

“Di dalam bisnes, saya belajar cara menambah nilai hidup orang lain. Selain membantu pengguna, saya juga memberi peluang perniagaan kepada ejen untuk berniaga. Malah, saya bangga, ada antara mereka yang pada mulanya sekadar mencuba kini berjaya mempertingkatkan taraf hidup. Alhamdulillah!,” katanya.

Kejayaan ini juga mengubah pandangan ibu bapanya terhadap dunia perniagaan.

“Memang ibu menghalang pada awalnya, tetapi saya membuktikan perniagaan mampu mengubah nasib keluarga kami. Saya bukan daripada keturunan keluarga bisnes, bahkan dua lagi kakak saya juga jururawat, tetapi saya mahu pecah­kan tradisi itu.

“Bukan kerjaya jururawat tidak bagus, ia suatu karier yang mulia, tetapi saya mahukan lebih daripada itu. Saya mahu membantu ekonomi keluarga dan masyarakat. Sekarang, saya turut membantu orang lain untuk sama-sama menambah pendapatan de­ngan berniaga.

“Daripada duit berniaga ini juga, saya dapat membantu ramai orang dan akan menghantar ibu dan ayah ke Makkah menunaikan umrah. Bukan mahu menunjuk-nunjuk, tetapi ini adalah satu pencapaian,” katanya memberi tahu SC Global Resources kini dalam proses mengeluarkan produk keduanya iaitu Pine Bark Collagen.

Cabaran ekonomi 2016

Nor Azila menyedari bukan sahaja negara, malah seluruh dunia berdepan cabaran ekonomi. Cabaran ini membuatkan jiwanya terkesan kerana impaknya begitu besar kepada keluarga berpendapatan rendah.

Katanya, gabungan pendapatan suami dan isteri belum tentu dapat menampung keperluan keluarga terutama bagi mereka yang mempunyai anak bersekolah.

“Tambahan pula keadaan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang seolah tiada henti ini, ramai yang turut merasa kesannya. Saya juga pernah hidup susah, tetapi pengalaman saya di dalam bisnes ini menyedarkan saya cara paling mudah untuk keluar daripada kekangan ekonomi.

“Bagi saya, bisnes adalah jalan terbaik untuk mereka menambahkan pendapatan dan saya bersedia untuk membantu sesiapa yang ingin belajar. Saya juga menyediakan bengkel latihan untuk ejen baru bagi yang benar-benar serius dan komited dalam bisnes.

“Hampir 90 peratus ejen saya adalah golongan pekerja dan mereka sebelum ini pun tidak pernah berniaga. Yang penting mereka ada ilmu dan mentor yang sentiasa memberi bimbingan sehingga berjaya. Apabila bisnes berjaya, bukan kita saja yang gembira, ibu bapa pun tumpang bahagia,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 2 Februari 2016 @ 5:00 AM - HARIAN METRO

Jururawat Malaysia Di Arab Saudi

Tarikan Gaji Lumayan

Nor Hanisah Kamaruzaman
rencana@hmetro.com.my


Sekali pandang, gambar ini bagaikan dirakam di hospital Malaysia kerana jururawatnya berwajah Melayu - kecuali seorang mek salih.

Sebenarnya ini pemandangan biasa di Security Forces Hospital, Riyadh, Arab Saudi yang mengupah jururawat dari 31 negara untuk berkhidmat di hospital berkenaan.

Tawaran gaji lumayan, peluang mengembara di negara orang dan pada masa sama dapat meningkatkan kepakaran sebagai jururawat menjadi tarikan kepada mereka bertugas di Arab Saudi walaupun terpaksa berjauhan dengan orang tersayang.

Minggu ini Nuansa menyelami kisah suka duka tiga jururawat dari Malaysia yang berkhidmat di negara Teluk itu.

Antarini Karimun

Semuanya bermula 10 tahun lalu apabila Antarini, 56, yang bertugas sebagai jururawat di sebuah hospital di Malaysia mendapat tawaran bekerja di Security Forces Hospital, Riyadh.

“Gaji yang ditawarkan agak lumayan iaitu lebih tiga kali ganda berbanding di tanah air.

“Selepas berbincang dengan suami serta mengambil kira kebaikan dan keburukan, akhirnya saya memutuskan ke Arab Saudi. Selain dapat meningkatkan ekonomi keluarga, saya juga berpeluang menambah ilmu dan kepakaran sebagai jururawat bilik bedah,” katanya.

Beliau berkata, secara amnya, penyakit berada di mana saja tidak kira negara manakala rawatan yang disediakan pula tidak jauh berbeza.

“Justeru, tidaklah sesukar mana bertugas di sini kecuali peralatan yang digunakan lebih canggih dan jururawat perlu mahir dalam bahasa Arab dan Inggeris,” katanya.

Menurutnya, gaji jururawat di Arab Saudi berdasarkan gred yang bermula daripada gred satu sebanyak RM14,000 sebulan, gred dua (RM10,000) dan gred tiga (RM8,000).

Katanya, semua jururawat dari Malaysia diberi gred satu atau dua, manakala gred tiga biasanya untuk jururawat dari Filipina, India dan beberapa negara lain.

Bagi yang bernasib baik, katanya, mereka boleh mendapat gred khas yang gajinya mencecah RM25,000 sebulan.

Antarini berkata, persediaan mental dan fizikal perlu dititikberatkan bagi menyesuaikan diri bertugas di negara orang.

“Antara cabaran dihadapi jururawat luar negara di Arab Saudi ialah terlalu rindukan kampung halaman atau kejutan budaya.

“Kami bekerja bersama jururawat dari 31 negara berlainan, jadi budaya serta ideologi masing-masing pasti berbeza,” katanya.

Bercerita mengenai kehidupan di Riyadh, Antarini berkongsi sebuah vila yang selesa bersama tiga jururawat lain dengan bil air dan elektrik percuma.

“Saya boleh menabung dan meminimumkan perbelanjaan kerana rumah sewa (vila) lengkap dengan perabot manakala pengangkutan untuk ke tempat kerja juga percuma.

“Pada waktu cuti atau masa lapang, saya dan rakan senegara akan menghabiskan masa menyediakan masakan Malaysia. Malah, kami beberapa kali berpeluang melakukan ibadah umrah bersama,” katanya.

Mengenai budaya masyarakat Arab, beliau berkata tidak semua mereka bersikap kasar seperti didakwa.

“Perangai dan tingkah laku kasar tidak mengira bangsa dan warna kulit. Ia berdasarkan individu, bukan keturunan. Saya boleh katakan majoriti orang Arab di sini bertimbang rasa,” katanya

Shahnaz Mohamed

Sewaktu pertama kali menjejakkan kaki di Arab Saudi, Shahnaz, 34, cukup sayu kerana terlalu merindui dua anaknya yang masih kecil.

Apa tidaknya, ketika itu anak sulungnya baru berusia dua tahun, manakala anak kedua pula setahun. Ibu mana yang mampu berpisah dengan keluarga tersayang, namun dia menyerahkan segalanya kepada Yang Maha Esa.

Menurut bekas jururawat itu yang pernah bertugas selama lapan tahun di King Abdul Aziz Medical City, Riyadh, walaupun perit, beliau perlu menggagah diri selepas melihat peluang yang terbentang di depan mata.

Beliau mengakui tawaran gaji lumayan menjadi sebab ramai jururawat dari pelbagai negara mahu mendapat tempat bekerja di Arab Saudi.

“Walaupun jururawat di Arab Saudi dari pelbagai negara, jururawat Malaysia mendapat keutamaan kerana selain boleh berbahasa Inggeris, kami juga mahir dalam tugas kejururawatan,” katanya.

Beliau yang ditempatkan di Klinik Kardiologi (Jantung) Pediatrik berkata, beberapa tugas perlu digalas bukan saja membantu pesakit, malah melancarkan tugas doktor.

“Selain menjalankan ekokardiogram iaitu prosedur mengimbas jantung bayi bagi mengesan punca penyakit, saya juga ditugaskan memberi ubat pelali kepada pesakit.

“Disebabkan pesakit adalah bayi dan kanak-kanak, penjagaan mereka perlu lebih rapi. Setiap lima minit, jururawat perlu memantau pesakit,” katanya.

Ditanya mengenai pengalaman menguruskan pesakit yang majoriti berbangsa Arab, Shahnaz berkata, batasan komunikasi antara cabaran yang perlu dihadapi.

“Rata-rata orang Arab Saudi boleh bertutur bahasa Inggeris tapi ada sesetengah daripada mereka terutama dari pedalaman hanya boleh berbahasa Arab.

“Selepas beberapa tahun di sana, saya mula mahir berbahasa Arab kerana dibantu doktor dan jururawat lain yang boleh berbahasa Arab,” katanya.

Berpeluang menyelami dan mempelajari perbezaan budaya dan karakter dari pelbagai negara menjadikan Shahnaz lebih menghargai asal usulnya.

“Hanya saya seorang warga Malaysia bertugas di unit berkenaan. Rakan sekerja lain dari Australia, Arab Saudi, Filipina dan United Kingdom.

“Saya berkesempatan mempelajari budaya orang menyebabkan saya lebih kenal dan faham mengapa karakter dan tingkah laku mereka berbeza dengan kita, namun tidak pula saya terikut budaya mereka,” katanya.

Katanya, sesetengah orang Arab mungkin kasar, namun sifat itu segera berubah apabila beliau memberi penerangan dengan sopan dan lemah lembut.

“Biasanya orang Arab dari pedalaman lebih kasar tapi golongan terpelajar dan sudah terbiasa dengan budaya orang luar lebih sopan.

“Ada ibu bapa enggan memberi ubat kepada anak mereka selepas disuruh jururawat tapi saya enggan berbalah, sebaliknya merujuk kepada doktor. Kebanyakan doktor orang Arab, jadi lebih mudah untuk mereka faham,” katanya.

Shahnaz turut mengakui teknologi perubatan di Arab Saudi lebih canggih berbanding Malaysia.

Bagaimanapun, katanya, kenangan paling manis dalam hidupnya ketika bertugas di Arab Saudi ialah dapat mengerjakan umrah selama beberapa kali.

“Sangat mudah untuk pergi mengerjakan umrah kerana jarak Riyadh dengan Tanah Suci Makkah dan Madinah tidak terlalu jauh.

“Dalam setahun saya dapat mengunjungi Tanah Suci beberapa kali dan belanjanya jauh lebih rendah berbanding melalui tanah air,” katanya.

Nordinahwati Udin

Walaupun cuma tiga tahun, bagi Nordinahwati, 38, pengalaman bertugas sebagai jururawat di Arab Saudi sukar dilupakan.

Bertugas di Unit Rawatan Jantung di Saad Specialist Hospital di Al Khobar, Dammam dari tahun 2006 hingga 2009, beliau mempunyai kisah sendiri sebelum ke negara itu.

“Secara jujurnya sewaktu permohonan saya untuk bekerja di Arab Saudi diluluskan, saya cukup teruja kerana sudah lama menyimpan hasrat ke sana.

“Sebelum itu memang saya berhasrat bertugas di sana tapi ibu tak izinkan menyebabkan saya terpaksa akur.

“Tetapi pada 2006, apabila ibu beri kebenaran, saya tidak lepaskan peluang itu. Saya tidak nafikan rindu kepada keluarga terutama ibu, namun tidaklah sampai ‘home sick’ kerana bertugas di hospital itu memang seronok.

Niat untuk menambah pengalaman di negara orang, Nordinahwati yang kini masih bertugas sebagai jururawat di sebuah hospital swasta di Lembah Klang berkata, gaji ditawarkan turut menjadi daya penariknya ke Arab Saudi.

“Gaji yang ditawarkan berbeza mengikut unit dan pengalaman. Ketika di sana saya ditawarkan gaji RM8,000 hingga RM10,000 sebulan.

“Selain menghantar sebahagian gaji kepada keluarga, saya dapat berbelanja dan membeli-belah kerana perbelanjaan harian kebanyakannya ditanggung pihak hospital.

“Tempat tinggal walaupun di luar hospital diberikan percuma termasuk pengangkutan,” katanya.

Nordinahwati bagaimanapun membuat keputusan pulang ke Malaysia selepas ibunya sakit, namun pengalaman di negara orang banyak merubah dirinya.

“Selepas bekerja di negara orang saya jadi lebih rasional dan matang kerana melihat dan belajar perbezaaan budaya menjadikan kita menerima kepelbagaian manusia.

“Kita lihat orang Arab kasar tapi pada mereka itu biasa kerana ia budaya mereka. Jadi apabila dapat memahaminya, tugas kita jadi mudah.

“Sebab itu saya lebih banyak mendengar daripada menyuarakan pendapat secara lantang. Apabila memahami kenapa seseorang bersikap begitu, lebih mudah kita bertolak ansur dan membuka minda.

“Kalau jururawat Malaysia ingin mengumpul pengalaman terutama mereka yang masih muda, jangan ragu-ragu ke Arab Saudi tapi pastikan bersedia dari segi mental dan fizikal,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 19 Ogos 2016 @ 12:44 PM - HARIAN METRO

Thursday, 3 October 2019

Pelaksanaan Fungsi Permohonan Pertukaran Di Dalam Aplikasi Hrmis Bagi Pegawai Skim Jururawat Dan Jururawat Masyarakat KKM

TajukPelaksanaan Fungsi Permohonan Pertukaran Di Dalam Aplikasi Hrmis Bagi Pegawai Skim Jururawat Dan Jururawat Masyarakat Di Bawah Kementerian Kesihatan Malaysia
No. PekelilingKKM 500-1/14/2 (2)
PeneranganSILA RUJUK LAMPIRAN
Kategori PekelilingSurat Edaran
Tahun2019
Tarikh 11-01-2019

Gambar: Astro Awani

Wednesday, 2 October 2019

Selaraskan elaun COLA di seluruh negara - Ceupacs

Datuk Azih Muda

KUALA TERENGGANU, 25 Sept -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berharap kerajaan akan menyemak kembali elaun Bantuan Kos Sara Hidup (COLA) bagi penjawat awam bagi membantu golongan itu mengimbangi kos sara hidup yang semakin meningkat.

Presidennya, Datuk Azih Muda berkata elaun COLA juga perlu diselaraskan kerana ketika ini kadar yang diberi adalah berbeza mengikut lokasi.

"Bagaimanapun, jika elaun COLA ini diselaraskan, penjawat awam yang berada di bandar raya besar tidak akan menikmatinya kerana ketika ini kadar COLA tertinggi adalah di bandar raya besar.

"Jadi, Cuepacs berharap kerajaan akan memperkenalkan Elaun Kesusahan Bandaraya untuk terus membantu penjawat awam di beberapa bandar raya besar di negara ini yang mempunyai kos sara hidup terlalu tinggi seperti Johor Bahru, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Cuepacs negeri Terengganu, di sini, hari ini.

Mengambil contoh senario Johor Bahru, Azih berkata kesan daripada pertumbuhan di Singapura turut memberi impak kepada kehidupan penduduk di sekitar bandar raya itu.

"Contohnya harga pasar tani di sana antara yang paling mahal di seluruh negara. Rakyat Singapura belanja guna duit dia, mungkin tak rasa mahal...jadi kami berharap kerajaan akan memperkenalkan Elaun Kesusahan Bandaraya itu untuk penjawat awam di bandar raya tertentu," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata kerajaan dapat menyegerakan pelantikan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam yang sudah lama dibiarkan tidak terisi bagi melancarkan lagi urusan tadbir kerajaan.

"Kita berharap calon untuk mengisi jawatan ini mestilah datangnya dari Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) yang berpengalaman luas, berintegriti dan mempunyai produktiviti yang tinggi,” katanya.

Tarikh kemaskini: 25/09/2019
-- BERNAMA

Cuepacs harap kerajaan beri bonus sebulan gaji kepada penjawat awam

Datuk Azih Muda

GEORGE TOWN, 22 Sept -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap khabar gembira akan mengiringi penjawat awam dengan pengumuman bonus sekurang-kurangnya sebulan gaji kepada kumpulan pekerja ini di seluruh negara dalam pembentangan Belanjawan 2020 pada bulan depan.

Presidennya Datuk Azih Muda berkata tahun 2020 merupakan tahun yang unik dan istimewa dan sudah tentunya pihaknya mengharapkan kejutan istimewa berlaku dalam Belanjawan 2020 yang djadual dibentangkan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng pada 11 Oktober depan.

"Tentang bonus ini.… saya yakin dengan kebijaksanaan yang berhormat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan menteri kewangan supaya bonus ini mesti ada dan dalam keadaan apa sekalipun.

“Kita mesti mengiktiraf sumbangan penjawat awam dalam usaha mereka memastikan negara terus stabil, aman dan makmur, " katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Tri-Tahunan CEUPACS Pulau Pinang di sini hari ini.

Beliau berkata biarpun kerajaan kini sudah bertukar namun agensi serta kementerian dan para pekerjanya masih sama dan terus berkhidmat tanpa ada sebarang prejudis.

Menerusi Belanjawan 2020 itu juga Azih berkata kerajaan perlu meneliti gaji serta Sistem Saraan Malaysia yang tidak disemak selama 17 tahun lalu.

Beliau berkata, 2020 satu tahun yang amat istimewa sebab itu Dr Mahathir semasa beliau menjadi perdana menteri keempat, memilih 2020 sebagai satu tarikh untuk meletakkan negara kita sebagai negara maju.

“Walaupun perdana menteri telah menganjakkan masa untuk meletakkan Malaysia sebagai negara maju pada 2020 ke 2025, harapan kami supaya gaji permulaan tahun 2020 itu mesti berada di atas garis kemiskinan.”

Dalam pada itu CEUPACS turut merayu pada kerajaan agar penjawat awam terus berada di zon selamat dan turut meminta agar kerajaan mengekalkan kewujudan 21 Institut Pendidikan Guru (IPG) dan 33 Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia (ILKKM) yang sebelum ini dikatakan akan ditutup.

Tarikh kemaskini: 22/09/2019
-- BERNAMA

Tuesday, 1 October 2019

10 fakta tentang jururawat

Madiha Abdullah, Astro Awani

Istilah nurse berasal daripada perkataan nourice yang bermaksud the one who nourish (yang memberikan khasiat). - Gambar fail

MEREKA sering menjadi mangsa kemarahan dan rasa tidak senang pesakit, walhal merekalah individu yang bersengkang mata demi menjaga pesakit di hospital.

Tidak keterlaluan jika dikatakan mereka sering dipandang ringan walaupun peranan mereka cukup penting.

Mari kita lihat serba sedikit fakta tentang jururawat.

1. Istilah nurse berasal daripada perkataan nourice yang bermaksud the one who nourish (yang memberikan khasiat)

2. Aksesori kepala atau nurse cap diinspirasikan daripada aksesori biarawati yang dikenakan untuk menjaga rambut agar tidak berselerak.

3. Sekolah kejururawatan pertama di dunia adalah di India, dan ditubuhkan pada 250 sebelum masihi.

4. Lucretia Lester merupakan antara jururawat paling disegani di dunia. Dia bukan sahaja seorang jururawat tetapi juga seorang bidan dan telah membantu kelahiran 1,300 bayi.

Daripada jumlah itu, hanya dua kelahiran sahaja tidak berjaya.

5. Florence Nightingale, salah seorang ikon kejururawatan moden, sebenarnya hanya bertugas sebagai jururawat selama tiga tahun.

6. Tarikh 12 Mei yang dipilih sebagai Hari Jururawat juga adalah tarikh kelahiran Nightingale.

7. Nightingale paling dikenali kerana khidmatnya merawat anggota tentera yang cedera semasa Perang Krimea dari tahun 1853 hingga 1856.

8. Antara masalah kesihatan yang kerap dialami oleh jururawat adalah sakit tulang belakang (back injury).

9. Satu pertiga daripada jururawat dalam Angkatan Tentera Amerika adalah lelaki.

10. Kira-kira 41% daripada jumlah jururawat lelaki bertugas sebagai nurse anesthetists, yang bertanggungjawab dalam pengurusan anesthesia.

Ia dianggap sebagai cabang kejururawatan dengan pendapatan paling tinggi.

- Astro Awani (12 May 2016)