Pages

Jom Kita Berkawan

Sunday 26 April 2015

Cabaran jururawat muda

Golongan paling rapat dengan pesakit sepanjang di hospital tuntut kesabaran tinggi


Memilih pekerjaan dalam bidang perkhidmatan memerlukan kesabaran dan jati diri tinggi. Ada pahit manis perlu ditempuhi untuk kukuhkan pengalaman.

SHUHADA MANSOR faham cabaran menanti apa saja pekerjaan pada masa kini, namun bagi jururawat pada usia muda ada kisahnya tersendiri.

Dalam setiap pekerjaan pasti ada cabarannya tersendiri, namun ia akan menjadi lebih sukar apabila bidang kerja membabitkan perkhidmatan kepada pelanggan. Jururawat antara pekerjaan yang tergolong dalam kategori ini.

Bagi jururawat muda, sebelum melangkah ke status profesional dan berpengalaman, mereka perlu menempuh peringkat awal kerja. Pelbagai kerenah dan kemahuan pesakit perlu dituruti dan ia perlu dihadapi dengan penuh sabar.

Profesion jururawat tidak seperti kerja di pejabat, waktu kerja tidak tentu masa yang ada kalanya dalam keadaan tekanan juga perlu melayan kerenah pesakit.

Justeru setahun sekali sumbangan mereka dihargai melalui sambutan Hari Jururawat pada 12 Mei setiap tahun.

LUANG MASA BERSAMA PESAKIT

Sama ada sedar atau tidak, jururawat meluangkan 70 hingga 80 peratus masanya berinteraksi dengan pesakit jika dibandingkan dengan masa pesakit bersama doktor atau ahli keluarga masing-masing.

Ini menunjukkan mereka golongan yang paling rapat dengan pesakit sepanjang di hospital.

Maka, tidak hairanlah jika mereka ini diberikan penghargaan sepatutnya setanding dengan bakti dicurahkan.

FAHAM KEINGINAN PESAKIT

Kerjaya ini memerlukan anda meletakkan diri sebagai pesakit. Pesakit datang ke klinik atau hospital untuk mendapatkan rawatan segera bagi membolehkan mereka kembali hidup secara normal.

Kerjaya ini memerlukan anda meletakkan diri sebagai pesakit. Pesakit datang ke klinik atau hospital untuk mendapatkan rawatan segera bagi membolehkan mereka kembali hidup secara normal.

Penerima Anugerah Pencapaian Seumur Hidup Sempena Hari Jururawat Antarabangsa 2014, Kalaiselvi Kumaresan, ketika ditemu ramah Harian Metro percaya kepuasan bekerja sebagai jururawat hanya boleh diperoleh apabila melihat pesakit yang dirawat bertambah pulih. Lebih menggembirakan apabila mereka berpuas hati dengan perkhidmatan diberikan.

“Kita sendiri pun akan rasa marah apabila lambat mendapatkan rawatan atau dilayan dengan buruk, jadi jururawat perlu sentiasa letakkan situasi itu pada diri apabila berdepan pesakit yang datang dengan pelbagai kerenah.

“Sememangnya sabar memainkan peranan utama dalam kehidupan setiap jururawat, jadi senyum adalah perkara terbaik untuk menanganinya,” katanya yang kini bertugas sebagai pegawai jururawat bagi Unit Pendidikan Dan Kawalan Jangkitan di Hospital Pantai Kuala Lumpur.

TULANG BELAKANG DOKTOR

Nur Nasirah Maulod, 26
Jururawat wad rawatan bayi
Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM)

“Jururawat bukan saja bertugas untuk menjaga pesakit, malah kami juga ibarat tulang belakang doktor bagi membantu memudahkan urusan terutama dalam aspek penjagaan pesakit, menyediakan laporan pesakit, ubat-ubatan dan sebagainya.

“Bagi saya, jururawat yang cemerlang perlu setiap masa meletakkan dirinya dalam situasi pesakit lalu keikhlasan dalam melakukan tugasan. Keikhlasan itu pasti tergambar jelas ketika memberikan perkhidmatan kepada pesakit,” katanya yang berkhidmat di wad rawatan bayi berumur sejak lahir hingga 28 hari.

KAWAL EMOSI

Nur Salihah Wahab, 26
Jururawat HUKM

“Pesakit datang dalam pelbagai keadaan dan situasi, kebanyakannya datang dengan emosi yang tak stabil apatah lagi membabitkan anak kecil. Saya bertugas di wad kanak-kanak, boleh dikatakan ibu bapa di sini sangat emosi. Jadi, di sinilah jururawat perlu bijak menangani mereka dengan banyak bersabar dan berusaha memberikan perkhidmatan sebaik mungkin.

“Cabaran yang dihadapi ketika bertugas bukan saja memerlukan sikap kental dan kesabaran untuk uruskan pesakit, malah pengalaman itu dapat meningkatkan ilmu dan kecekalan dalam diri, “ katanya.

RASA DIHARGAI

Elyanie Ismail, 26
Jururawat HUKM

“Untuk hadapi pelbagai karakter pesakit bukannya mudah apatah lagi mereka yang berusia. Tapi bagi saya, untuk jaga pesakit jantung kategori berusia perlukan kesabaran tinggi sebab mereka mahukan lebih perhatian.

“Akan wujud satu perasaan tersentuh apabila jasa dan pengorbanan kita dihargai pesakit. Ada beberapa pesakit yang pernah saya dirawat masih berhubung sehingga sekarang dan menjadi seperti ahli keluarga baik.

“Ada juga antara pesakit yang menganggap kami seperti ahli keluarga mereka kerana keakraban dan kemesraan yang wujud semasa mereka mendapatkan rawatan di sini,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 24 April 2015 @ 2:35 PM


Sumber: HARIAN METRO

No comments:

Post a Comment