Pages

Jom Kita Berkawan

Wednesday 18 May 2016

Jangan lupa tarikh 12 Mei | Hari Jururawat Sedunia

16 Mei 2016 6:22 PM

SAUDARA PENGARANG,

HARI Jururawat Sedunia adalah sambutan tahunan yang diadakan pada setiap 12 Mei untuk mengenang dan menghargai sumbangan para jururawat terhadap masyarakat.

Malangnya, tidak ramai yang menyedari kewujudan tarikh sambutan berkenaan bagi menghargai golongan berkenaan yang memainkan peranan penting dalam perkhidmatan kesihatan negara.

Kerjaya yang dimonopoli oleh golongan wanita itu adalah amat penting dan menuntut pengorbanan yang cukup besar dari segi masa dan tenaga.

Sesetengah orang menganggap kerjaya berkenaan adalah biasa-biasa sahaja tanpa menyedari tugas sebagai seorang jururawat adalah cukup mulia kerana tidak semua orang mampu menjalankan tugas-tugas sedemikian.

Siapakah yang sanggup untuk berhadapan setiap 
hari dengan najis dan darah pesakit?

Di sini, kita dapat melihat bahawa seorang jururawat sanggup mengetepikan segala rasa jijik dan mual demi untuk merawat pesakit.

Pekerjaan ini banyak memberi sumbangan khidmat bakti terhadap masyarakat. Hal ini kerana, merekalah yang memberi perhatian, penjagaan rapi dan layanan yang baik kepada pesakit sehingga benar-benar sembuh.

Kepada semua rakyat, kita tidak harus melupakan tarikh berkenaan sebagai menghargai individu yang banyak berkorban untuk memastikan rakyat Malaysia sentiasa berada dalam keadaan sihat.

NURUL DIANA WASIMIN

Keningau, Sabah


Sumber--- UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment